Suun terveyden kotihoito

Tutkimusten mukaan kaikkein tehokkainta hampaiden hoitoa on harjata hampaat fluorihammastahnalla kaksi kertaa päivässä noin kahden minuutin ajan.

Hammashoitoloissa tehtävin toimin voidaan lähinnä hidastaa kariesvaurioiden muuttumista paikkausta vaativiksi rei´iksi.
Reikien ehkäisyn voisi käytännössä hoitaa itse halvemmalla kotikonstein.
Hammaskiilteen liukeneminen ja kovettuminen tapahtuu siellä, missä ihmiset elävät jokapäiväistä elämäänsä.
Ihmisen elintavat vaikuttavat voimakkaasti hammaskiilteen liukenemis- ja kovettumisprosessien väliseen tasapainoon.
Karieksen hallintaan tarvitaan elintapojen hienosäätöä.

Karieksen hallinnan kannalta keskeisiä tekijöitä, jotka liittyvät elintapoihin

Suuhygienia

  • Hampaan pinnalle, joka pidetään vapaana bakteeripeitteistä eli plakista, ei voi tulla reikää.
  • Varsin pitkälle edenneenkin kariesvaurion eteneminen pysähtyy, jos sen pinta pidetään vapaana plakista.
  • Jos kaikkien hampaiden kaikki pinnat ovat joka päivä puhtaita, reikiä ei tule.

Ruokavalio

  • Usein toistuva kariesbakteereille ravinnoksi kelpaavien fermentoituvien hiilihydraattien nauttiminen edesauttaa plakin muodostumista.
  • Jos napostelee alituisesti, happohyökkäyksiä on kaiken aikaa.
  • Ksylitolia tai vaikkapa juustoa nauttimalla voi pysäyttää happohyökkäyksen.
  • Säännöllisesti käytettynä ksylitoli vaikeuttaa plakin muodostumista.

Fluorinsaanti

  • Fluorin avulla on tiettyyn rajaan asti mahdollista suojautua huonon suuhygienian ja reikiintymistä suosivan ruokavalion vaikutuksilta.
  • Nykytiedon mukaan on keskeistä, että syljessä on kaiken aikaa tietty määrä fluoria.
  • Happohyökkäysten aikana syljen fluori vaikeuttaa kiilteen liukenemista.
  • Lepojaksojen aikana syljen fluori edesauttaa liukenemien kovettumista.

suun terveyden kotihoito_kuva2.jpgsuun terveyden kotihoito_kuva3.jpg